Thursday, March 20, 2014

美芳 《成佛之道》 p1-18_心得报告



有海无边际  世间多忧苦  流转起还没  何处是依怙
积聚皆销散  崇高必堕落  合会要当离  有生无不死
国家治还乱  器界成复毁  世间诸可乐  无事可依怙
           
在大学时期,我以为幸福快乐的生活就是拥有财富,幸福美满的家庭及事业上有一番作
为;所以我很努力去达到这一切。
 虽然称不上非常有钱,但是三餐温饱,还拥有疼爱自己的家人。
然而,当时候的我内心却渴望拥有的更多; 并没好好的去珍惜。
所以为了弥补那时候的渴望,我就越努力;但越努力,就觉得越不踏实。
为什么会有不踏实的感觉?我不知道..
直到有机会在鹤鸣寺听闻佛法:在一次静坐共修的时候,听到金刚经里所说的:一切有
为法皆如梦幻泡影,如露亦如电,应作如是观".发现自己以为的"幸福秘方",都不是
拥有后就恒久不变的,而这一切会随着条件而不见的,..那,我该怎么办?
那时候,身边的朋友,都很热衷于行者培训营..我也是其中一分子.听闻佛法,都感觉
到佛陀所说的,能形容生活中种种的发生,是真理。但是,当自己越投入的时
候,就觉得心里又回到了当初那不踏实的感觉,好像自己又开始依赖"佛法"了。。有了
前车之鉴,我把自己抽离了出来。
很感恩,不久后,在网上看见了Kalama sutta 的一段话:
Do not believe anything on mere hearsay.
– Do not believe in traditions merely because they are old and have been handed down for          many generations and in many places.
–Do not believe anything on account of rumors or because people talk a a great deal about it.
–Do not believe anything because you are shown the written testimony of some ancient sage.
–Do not believe in what you have fancied, thinking that, because it is extraordinary, it must have been inspired by a god or other wonderful being.
–Do not believe anything merely because presumption is in its favor, or because the custom of many years inclines you to take it as true.
–Do not believe anything merely on the authority of your teachers and priests.
–But, whatever, after thorough investigation and reflection, you find to agree with reason and experience, as conducive to the good and benefit of one and all and of the world at large, accept only that as true, and shape your life in accordance with it.
–Do not accept any doctrine from reverence, but first try it as gold is tried by fire.
The same text, said the Buddha, must be applied to his own teachings.(最后这一句,让我非常感动。显然,我之前只是听了接受,没有把所听到的 一一去行证)佛法是可以去被质疑的, 所以我回来继续,有机会接触公案禅。。在日常生活中去努力,去感受什么是“don’t know mind”
在读成佛之道这一章时,这开始,停顿,又继续的过程,就浮现在脑海里:这寻寻觅觅的过程就好像经文所说的:有海无边际  世间多忧苦  流转起还没  何处是依怙。。
[ 众生的皈依处:三宝最吉祥。]

No comments:

Post a Comment